karantén anglia

A legtöbb utazónak Nagy-Britanniába visszatérve még mindig el kell magát különítenie másoktól. Néhány ország nemrégiben felkerült ugyan a kivételek listájára, ám Magyarország sajnos továbbra sincs közöttük. Hasonlóképpen Németország, Franciaország és Ausztria sem, így az autóval való hazautazás továbbra sem járható út annak, aki abban reménykedett, megúszhatja a kirendelt karantént.

Nagy-Britanniában nem kerül piros cetli az ajtajára annak, aki az utazásából visszatérve kénytelen szembenézni a kéthetes elkülönítéssel. Mindössze egy úgynevezett „passenger locator form”-ot, egy online űrlapot kell kitölteni, amelyben meg kell adnia az utazásának adatait és a címet, ahová az érkezését követően tartózkodni fog és nyilatkoznia kell arról, hogy mentesül-e a 2 hetes elkülönítés alól. Amennyiben úgy nyilatkozik, hogy igen, mentesül, az űrlapon meg is kell indokolnia. („Are you exempt from self-isolating for the first 14 days you are in the UK? Why are you exempt from self-isolation?”)

Több angliai csoportban adnak tanácsot egymásnak a magyarok, hogy habár az izolálás betartását a legtöbb esetben nem ellenőrzik a hatóságok, mégsem tanácsos magunkkal vinni a telefont, ha megszegjük a karantént és elmegyünk bevásárolni, vagy sétálni. A kiskaput kereső jótanácsok között azonban gyakran olvasni szabálykövető hozzáállásról is, olyanoktól, akik felelősségteljesen próbálnak viselkedni és szolidaritást vállalnak a közöséggel, ahol élnek.

A jelenleg érvényben lévő intézkedések alapján, akár £10,000-tal is büntethető az, aki megszegi a 2 hetes elkülönítésre vonatkozó szabályt.

Az országok listája, amelyek kivételek az utazási korlátozások alól, elérhető a kormányzati holnapon, a következő címen: https://www.gov.uk/guidance/coronavirus-covid-19-travel-corridors. A legutolsó frissítések értelmében, novemberben Görögország, Németország, Svédország, Ciprus, Dánia és Litvánia került le erről a listáról, így ezekből az országokbók érkezve az utazók kötelesek 2 hétre karanténba vonulni.

Miután visszaérkeztünk Nagy-Britanniába erősen javasolt mellőzni a tömegközlekedés használatát. Csak abban az esetben utazhatunk busszal, vonattal, ha nincs más opció, s ilyenkor kötelesek vagyunk maszkot viselni és 2 méter távolságot betartani másoktól. Érdekesség, ha visszatéréskor a szigetországon belül nagyobb távolságra kell utaznunk a megadott címünkre, akkor útközben-amennyiben ez indokolt és szükséges-megszállhatunk egy éjszakát, ám ekkor is be kell tartanunk a karanténra vonatkozó szabályokat, vagyis nem érintkezhetünk másokkal. Ebben az esetben az éjszakai szállásunk címét is meg kell adnunk az online űrlapon.

A kéthetes izolálás alatt nem járhatunk dolgozni, nem mehetnek a gyerekek sem iskolába. Nem járhatunk el még bevásárolni és a gyógyszertárba sem, mindezt rokon, barát vagy kiszállítás segítségével kell megoldanunk. Testedzés csak a saját kertünkben, vagy otthonunkban, a 4 fal között véghezhető. Létezik ugyanakkor egy segélykérő vonal, amit ilyen esetekben felhívhatunk. Az NHS Volunteer Responders szolgáltatása segít bevásárlásban, gyógyszerkiváltásban és a 0808 196 3646 számon érhető el.

Vannak ugyanakkor bizonyos kivételek arra vonatkozóan, mikor hagyhatjuk el a 2 hetes karantént:

• amennyiben kifejezetten azért utazunk, hogy elhagyjuk az országot
  • sürgős orvosi beavatkozás esetén
  • amennyiben csak így tudunk elkerülni bizonyos sérüléseket, vagy betegséget
  • egy közeli hozzátartozó temetésén veszünk részt
  • haldokló, vagy kritikus állapotban lévő családtagot látogatunk meg.
    A teljes lista itt olvasható        Forrás